Overslaan en naar de inhoud gaan

Vernieuwde versie KIOSK

Via KIOSK kun je online een aanvraag indienen voor heel wat werkings- en projectsubsidies, beurzen en certificaten in de beleidsvelden cultuur, jeugd en media.

Wil je weten voor welke subsidies je in aanmerking komt? Gebruik de subsidiewijzer!

 

Sinds april 2021 is er een nieuwe versie van het e-loket KIOSK.

Wat is er veranderd? 

  1. de gebruikersomgeving;
  2. een aantal nieuwe en gewijzigde functionaliteiten;
  3. de toegang tot KIOSK;
  4. het aanstellen van vertegenwoordigers voor een organisatie of een persoon.

Toegang tot KIOSK via eID

Enkel vertegenwoordigers met een Belgische eID kunnen de KIOSK-dossiers beheren van: 

  • personen met een rijksregister- of BIS-nummer,  
  • organisaties met een ondernemingsnummer,  
  • lokale besturen,  
  • organisaties met inrichtende macht,  
  • onderwijs- en vormingsinstellingen,  
  • Vlaamse entiteiten 
  • en feitelijke verenigingen.

De inlogmethode via login en paswoord verandert naar inloggen met Belgische eID en andere digitale sleutels.

Alleen voor KIOSK-dossiers van buitenlandse personen en -organisaties verandert er niets. Zij blijven verder inloggen in KIOSK via login en paswoord.
 

Waarom een nieuwe inlogmethode?

In de vernieuwde versie van KIOSK gebruiken we het platform van de Vlaamse overheid rond Toegangsbeheer (ACM) en Gebruikersbeheer (IDM)

Dit platform biedt belangrijke voordelen op het vlak van: 

  • informatieveiligheid; 
  • bescherming van de persoonlijke levenssfeer; 
  • toegang via sterke authenticatie (eID); 
  • single-sign-on: je moet je slechts eenmalig aanmelden om toegang te krijgen tot meerdere applicaties en loketten van de Vlaamse overheid.

Opnieuw instellen van vertegenwoordigers voor een organisatie of een persoon

Omdat het niet mogelijk is om automatisch te migreren van een minder sterke authenticatie (login + paswoord) naar een sterke authenticatie (eID of een andere digitale sleutel) moet elke aanvrager de gebruikersrechten voor zijn vertegenwoordiger(s) opnieuw toekennen.

Hoe mandaten afsluiten en rechten toekennen

Afhankelijk van je situatie moet je bepaalde stappen ondernemen om de rechten en mandaten (opnieuw) toe te kennen.

Wat moet ik doen?

Wat gebeurt er als de aanvrager de gebruikersrechten niet toekent?

Zolang de aanvrager de gebruikersrechten niet toekent, kunnen vertegenwoordigers geen dossiers beheren, raadplegen of indienen in de nieuwe KIOSK vanaf 27 april 2021. 

Stel de gebruikersrechten minstens enkele dagen op voorhand in, vooraleer je dossiers in de vernieuwde KIOSK wil (laten) beheren. 

Webinars: opnames en presentaties

In maart 2021 organiseerden we webinars voor de verschillende entiteitsgroepen over deze vernieuwde versie van KIOSK. 

webinar voor Organisaties met ondernemingsnummer (van dinsdag 23 maart 2021) bekijk de opname download de presentatie
webinar voor Personen met rijksregister- of BIS-nummer (van woensdag 24 maart 2021) bekijk de opname download de presentatie
webinar voor Lokale besturen (van donderdag 25 maart 2021) bekijk de opname download de presentatie
webinar voor Organisaties met inrichtende macht (van maandag 29 maart 2021) bekijk de opname download de presentatie
webinar voor Externe dienstverleners (van dinsdag 30 maart 2021) bekijk de opname download de presentatie

 

> Raadpleeg de begrippenlijst.