Erkende amateurkunstenorganisaties
Functies en criteria
Alle disciplines die door de overheid erkend zijn, worden door een aparte organisatie ondersteund en gecoördineerd. Het is de taak van de organisatie om de discipline te stimuleren, informeren en begeleiden. Op die manier streeft de organisatie naar vernieuwing, verjonging en verbreding van de sector. Elke organisatie heeft een landelijk bereik, om een zo breed mogelijk veld te kunnen aanspreken.
In Vlaanderen zijn er 9 gesubsidieerde organisaties voor de amateurkunsten:
Breedbeeld: Foto, film en multimedia
LET OP!
Alleen deze erkende amateurkunstenorganisaties krijgen een jaarlijkse subsidie-enveloppe, met een bedrag dat telkens voor een beleidsperiode van vijf jaar wordt toegekend.
Nieuwe kunstdisciplines kunnen zich wel aanmelden in de vorm van een project. Later krijgen ze dan de mogelijkheid om uit te groeien tot een volwaardig steunpunt.
Beleidsplan
De erkende amateurkunstenorganisaties beschikken over een goedgekeurd beleidsplan voor hun activiteiten, inclusief financieel- en personeelsplan. Daarnaast hanteren ze principes van integrale kwaliteitszorg.
Het beleidsplan bevat de missie, algemene doelstellingen en uitgangspunten van de organisatie, naast het ruimer maatschappelijke kader en toelichting bij de meergelden.
Het plan beschrijft deze aspecten:
- de financiële middelen voor de werking, het personeel en de infrastructuur van de organisatie;
- een beschrijving van het doelpubliek;
- een communicatieplan;
- informatie rond vorming en opleiding;
- informatie over de begeleiding van groepen en individuen;
- aandacht voor de verschillende uitingsvormen van de discipline;
- een overzicht van publieksgerichte activiteiten;
- aandacht voor samenwerking, participatie en publieksbereik;
- initiatieven rond culturele diversiteit en interculturaliteit;
- initiatieven rond vernieuwing en verbreding;
- beschrijving van de intenties rond semi-professionaliteit;
- informatie over internationale netwerken;
- en de accenten van de Vlaamse regering.
Hoe en wanneer indienen
Als erkende organisatie voor amateurkunsten moet je een financieel behoefteplan indienen, ten laatste op 1 maart van het jaar dat voorafgaat aan de nieuwe beleidsperiode. Het doel is om een meerwaarde te creëren ten aanzien van de werking tijdens de voorbije beleidsperiode. De administratie brengt hierover advies uit aan de bevoegde minister. Uiterlijk op 1 oktober van hetzelfde jaar, bepaalt de Vlaamse Regering de subsidie-enveloppe. Het beleidsplan dien je in voor 31 december van het jaar dat voorafgaat aan de beleidsperiode.
Uiterste (indien)datum | Wat | Documenten |
---|---|---|
1 maart van het jaar dat voorafgaat aan de nieuwe beleidsperiode |
Financieel behoefteplan | |
1 oktober van het jaar dat voorafgaat aan de nieuwe beleidsperiode |
Beslissing Vlaamse Regering | |
31 december van het jaar dat voorafgaat aan de nieuwe beleidsperiode |
Beleidsplan | Leidraad financieel behoefteplan en beleidsplan 2022-2026 |
15 maart van elk jaar van de beleidsperiode |
Jaarlijkse verantwoording |
Na toekenning
De 9 erkende organisaties voor amateurkunsten worden door de Vlaamse overheid gesubsidieerd via jaarlijkse subsidie-enveloppen. Deze zijn telkens vastgelegd voor een beleidsperiode van vijf jaar. De huidige beleidsperiode loopt van 2017 tot en met 2021.
Tijdens elke beleidsperiode wordt de werking van de organisatie geëvalueerd door de administratie en externe deskundigen. De evaluatie gebeurt aan de hand van een bezoek ter plaatse (ook wel visitatie genoemd) en op basis van de volgende bewijsstukken, die de organisatie jaarlijks voor 15 maart moet indienen:
- een voortgangsrapport met een werkingsverslag van het afgelopen jaar een een jaarplan voor het huidige jaar;
- de personeelsgegevens
- een begroting voor het huidige kalenderjaar;
- een financieel verslag en de balans van het voorbije kalenderjaar;
- en een origineel en ondertekend verificatieverslag, opgesteld door een bedrijfsrevisor of externe accountant die niet betrokken is bij de dagelijkse werking van de organisatie.
Gegevensregistratie: Sisca
Sisca (Sector Informatie Sociaal-Cultureel volwassenenwerk en Amateurkunsten) is een webtoepassing voor de registratie van gegevens over de werking van organisaties uit het sociaal-cultureel volwassenenwerk en de amateurkunstenorganisaties.
Wat
Je kan in Sisca deze gegevens registreren:
- Organisatiegegevens: vaste gegevens, contact- en adresinformatie.
- Jaargegevens: de bewijsstukken die je jaarlijks voor 15 maart aan het departement moet bezorgen (over personeel, financiën, activiteiten en communicatie).
Voor wie
Alle organisaties die gesubsidieerd zijn via het decreet sociaal-cultureel volwassenenwerk en het decreet amateurkunsten, moeten registreren in Sisca. Als erkende organisatie heb je normaal gezien een login en wachtwoord ontvangen.
Om een nieuwe gebruiker toe te voegen, neem je contact op met Tom Heyvaert via e-mail. |
Vragen
Heb je een vraag over Sisca?
Download de handleiding voor amateurkunstenorganisaties (pdf) of de veel gestelde vragen (pdf).
Heb je een vraag over subsidies voor erkende amateurkunstenorganisaties? Contacteer Lore Goovaerts.